Rzecznik Praw Studenta
dr inż. Marta Żyłka
Rzecznik Praw Studenta
email: rzecznik.praw@prz.edu.pl
Środa, godz. 9:15-10:15, L-33.207
Politechnika Rzeszowska in. Ignacego Łukasiewicza jest największą uczelnią techniczną na Podkarpaciu. Zgodnie z swoją misją prowadzi kształcenie i badania naukowe na światowym poziomie, z uwzględnieniem potrzeb otoczenia gospodarczego i społecznego zapewniając studentom i pracownikom przyjazną atmosferę pracy i rozwoju. Zadaniem naszej uczelni jest także kształcenie i wychowywanie absolwentów oraz kreowanie postaw studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych w duchu poszanowania praw człowieka, patriotyzmu, wrażliwości, szacunku, tolerancji, odpowiedzialności i rzetelnego wykonywania swoich obowiązków co w połączeniu z odpowiednimi kompetencjami i umiejętnościami nabytymi w procesie dydaktyki pozwala odnieść sukces.
Politechnika Rzeszowska jest uczelnią, która przez cały czas swojego istnienia stawiała i nadal będzie stawiała interes swoich żaków jako najwyższe dobro uczelni. Mając to na uwadze począwszy od 1 października 2021 r. została powołana do życia instytucja Rzecznika Praw Studenta. Do najważniejszych zadań Rzecznika należy obrona praw wszystkich osób kształcących się w Politechnice Rzeszowskiej, mediacja w sytuacjach spornych i konfliktowych, stanie na straży przestrzegania praw studentów, interweniowanie w przypadku naruszania praw studentów oraz podejmowanie działań prewencyjnych zmierzających do zwiększenia świadomości w zakresie praw i obowiązków studentów.
Jeżeli w Waszym odczuciu ktokolwiek narusza prawa studentów i doktorantów na naszej Uczelni, jesteście w trudnej do rozwiązania sytuacji związanej z tokiem studiów, jest ignorowany Wasz głos w sprawach ważnych dla Politechniki Rzeszowskiej, zapraszamy do kontaktu z Rzecznikiem Praw Studenta.
Mając na uwadze dobro naszej Uczelni oraz możliwy trudny charakter rozpatrywanych spraw podkreślamy, że:
Rzecznik nie zajmuje się sprawami zgłaszanymi w sposób anonimowy.
Swoją skargę możesz złożyć pisemnie, ustnie lub elektronicznie.
Pamiętaj jednak, że o ile Rzecznik służy wszelką pomocą w sytuacjach trudnych i skomplikowanych sprawach związanych z konfliktami oraz naruszaniem praw i godności studentów, to nie zajmuje się typowymi kwestiami związanymi z procesem ubiegania się o stypendia, miejsce w akademikach, zapisami na specjalności, zmianami w rozkładzie zajęć.
Zarządzenia JM Rektora:
Jeżeli Twoja sprawa ma typowy charakter związany z przebiegiem studiów to:
- Poszukaj sprawdzonych informacji w Regulaminie Studiów, na stronach naszej Uczelni, sprawdź plany i programy studiów, przeczytaj informacje publikowane na tablicach ogłoszeniowych dziekanatów.
- Poproś innych studentów o pomoc. Zapytaj starostę roku.
- Poprzez starostę roku skieruj swoje zapytanie do opiekuna roku.
- Przyjdź na dyżur właściwego dla Twojego kierunku studiów Prodziekana; razem poszukacie rozwiązania.
- Skorzystaj z pomocy samorządu studenckiego i samorządów wydziałowych.
Zadania Rzecznika Praw Studentów
Do najważniejszych zadań Rzecznika należy:
- sygnalizowanie władzom Uczelni problemów związanych ze środowiskiem studenckim i przedstawianie propozycji sposobu ich rozwiązania;
- zwracanie się do władz Uczelni oraz organów Uczelni o zajęcie stanowiska lub udzielenie informacji w określonej sprawie dotyczącej praw studentów;
- udzielanie wsparcia w zakresie uzyskania pomocy prawnej studentom w sprawach związanych z przestrzeganiem praw studentów;
- w sytuacji zwrócenia się przez organy Uczelni z wnioskiem, przedstawianie opinii o aktach wydawanych przez organy Uczelni w zakresie w jakim dotyczą one praw studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych;
- promowanie postaw etycznych wśród pracowników Uczelni, studentów, doktorantów i innych zatrudnionych osób;
- pomoc w wyjaśnianiu spraw i uzyskiwaniu informacji od jednostek organizacyjnych Uczelni;
- promowanie efektywnych metod rozwiązywania konfliktów i sporów;
- pomaganie studentom w rozwiązywaniu sporów i konfliktów zarówno pomiędzy studentami jak i studentami a pracownikami czy władzami Uczelni.
Prawa Rzecznika Praw Studenta
Rzecznik jest przedstawicielem studentów, który ma prawo do:
- zwracania się do organów i jednostek na Uczelni o zajęcie stanowiska lub udzielenie informacji w określonej sprawie dotyczącej praw studentów;
- występowania w imieniu i za zgodą studentów do organów i jednostek Uczelni i zwracania się o udzielenie pisemnej odpowiedzi;
- uczestniczenia w postępowaniach dyscyplinarnych dotyczących studentów, w szczególności w posiedzeniach komisji dyscyplinarnych dla studentów i przesłuchaniach;
- otrzymywania dostępu za zgodą zainteresowanego lub rektora PRz do dokumentacji związanej z przebiegiem kształcenia danego studenta;
- organizowania spotkań indywidualnych oraz z zainteresowanymi osobami w celu rozwiązania ewentualnych konfliktów.
Obowiązki Rzecznika Praw Studenta
Rzecznik jako przedstawiciel studentów ma obowiązek:
- zachować poufność, bezstronność i neutralność, a także kierować się zasadą ochrony tożsamości zgłaszającego problem, a także zasadą równego traktowania stron konfliktu, w tym równego prawa do bycia wysłuchanym;
- podejmować mediację w sytuacjach kryzysowych lub dotyczących studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych;
- przyjąć każdą sprawę o ile nie jest ona zgłoszona w formie anonimowej oraz wysłuchać każdej skargi lub problemu studenta Politechniki Rzeszowskiej;
- na wniosek studenta pełnić funkcję pełnomocnika lub obrońcy w postępowaniu wyjaśniającym lub dyscyplinarnym;
- prowadzić osobiście co najmniej 1-o godzinny dyżur stacjonarny lub on-line w ciągu tygodnia w miejscu i terminie uzgodnionym ze studentami;
- prowadzić we współpracy z samorządem studentów i doktorantów stronę internetową prezentująca zakres i profil działalności Rzecznika oraz umożliwiającą kontakt i zgłaszanie wniosków i skarg;
- zorganizować co najmniej raz w semestrze publiczne spotkanie ze studentami i co najmniej raz do roku przedstawić Samorządowi Studenckiemu i rektorowi problemy środowiska studenckiego i zaproponować sposób ich rozwiązania.